"מה שטוב באירופה טוב בישראל"- רפורמת התקינה של השר ברקת

בימים אלה נדונה בוועדת הכלכלה של הכנסת הצעת החוק של השר ניר ברקת לתיקון חוק התקנים.

בהצעתו מבקש למעשה השר ברקת לייצר מסלול יבוא/ יצור חדש לצד 3 המסלולים שכבר קיימים ולפיו ניתן יהיה לייצר או לייבא מוצר שנקבע כתקן רשמי גם בהתאם לאסדרה שחלה עליו באירופה. המשמעות היא מסלול "עוקף" של התקן הרשמי הישראלי. ליצרן/יבואן תהיה בחירה האם ליצר/לייבא את המוצר בהתאם לתקן הרשמי הישראלי או בהתאם לאסדרה שחלה על מוצר זה באירופה.

 רשימת האסדרות שיתאפשרו במסלול זה מפורטת בתוספת החמישית לחוק התקנים (מצ"ב קישור לתזכיר).

כפי שטענה ההתאחדות בנייר העמדה וכן בדיון הפתיחה בוועדה הרי שבהצעה זו מאמצים את חציו הראשון של המטבע אך לא את הצד השני הקשור לחובות היבואן וכן לחיזוק ההרתעה והאכיפה.

כך למשל וכפי שיורחב מטה, נוסח ההצהרה בה יחויב היבואן "חסר", ליבואן ניתן פטור משמירת תעודה אשר מעידה כי המוצר אכן עומד באסדרה האירופאית וגם סעיפי העיצום הכספי והענישה הפלילית שונו לרעה (הקלה במקום החמרה).

לצד זאת, ברפורמה המוצעת יש לראשונה פתיחה של תו התקן לתחרות. היום, למכון התקנים יש מונופול במתן תו תקן- תו המעיד כי מעבדה מפקחת על המפעל ועמידתו בתקן. בהצעה, מבקשים לאפשר למעבדות נוספות לבצע פיקוח שוטף ולתת "תו השגחה" המעיד על עמידת המוצר בתקן.

להלן הרחבה באשר להסתייגותנו בהצעה כפי שהועברו לוועדת הכלכלה:

כאמור, בדיון הראשון שקיימה ועדת הכלכלה טענו בדיון כי לצד ההקלות הדרמטיות ביבוא, הצעת החוק לא מאמצת את צדו השני של המטבע שבאסדרה האירופאית, שמירה על האיזונים והבלמים והטלת אחריות מינימלית על היבואן. זאת אף בניגוד לחובות שנקבעו ע"י ועדת הכלכלה בחוק התקנים ובפקודת היבוא והיצוא והחלות  על שלוש חלופות היבוא שקיימות כבר היום.

מדובר על:

1.      החובה הבסיסית של יבואן להצהיר כי המוצר אותו הוא מכניס לישראל אכן עומד באסדרה האירופאית.

2.      שמירה בתיק המוצר (לא הגשה!)  על אחד המסמכים  המעידים שהטובין אכן עומד באותה אסדרה. אחרת איך יוודא שהמוצר אכן עומד באסדרה?

3.      הרתעה משמעותית כי עוסק שיכניס מוצר בניגוד לאותה אסדרה יסתכן בעיצום כספי גובה ואף ענישה פלילית. אחרת מדוע שלא ייקח את הסיכון?

כפי שיורחב להלן, הצעת החוק מחריגה או מקילה ב-3 אבני יסוד אלו בניגוד לאירופה ובניגוד ליתר חלופות היבוא, שנקבעו אף בדיוני הרפורמה הקודמת ברשותך:

א.     שמירת הצהרה- ברפורמות קודמות ואף זו האחרונה שעברה בוועדת הכלכלה הודגשה החובה  המינימלית של היבואן לשמור בתיק המוצר הצהרה ברורה כי המוצר מתאים לדרישות האסדרה בהתאם לחלופה לפיה ביקש לעמוד.

סעיף 17 להצעת החוק, סעיף קטן 3 (תיקון סעיף 2ו בפקודת היבוא והיצוא)- מחריג יבוא לפי

החלופה החדשה- אסדרה אירופאית- מנוסח הצהרה מפורשת זו, ומוסיף סעיף הצהרה מיוחד

וזו לשונה: "לא ידוע לי על ליקוי...לא ידוע לי על אי תאימות הטובין".

בפועל, מדובר בהצהרה ריקה מתוכן, המסירה כל אחריות מינימלית של יבואן שביקש להכניס המוצר בהתאם לאסדרה האירופאית. יבואן חאפר שירצה לנסות מזלו ולהכניס מוצר שאינו עומד בדרישות יצהיר "לא ידוע לי" ויטען בעת אכיפה, אכן לא היה ידוע לי. כיצד ניתן

לאכוף זאת??

יש לדרוש מיבואן המייבא לפי האסדרה החדשה להצהיר כמו ביתר החלופות על התאמתו של

הטובין לאסדרה האירופאית!

ב.      שמירת מסמכים: ברפורמות האחרונות נקבעה החובה שבסעיף 2יב(א)(1) לפקודת היבוא והיצוא כי לשם הוכחת התאמת הטובין לדרישות האסדרה, יבואן ישמור אצלו תיק מוצר ובו בין היתר מסמכים המעידים על התאמת הטובין לאסדרה על פייה הכניס את המוצר לישראל.  שוב, לא להגיש, רק לשמור אצלו, שהרי אחרת איך ידע שהמוצר באמת עומד באסדרה?. זו חובה בסיסית שקיימת באסדרה האירופאית ואף ביתר חלופות היבוא בישראל.

כפי שטענו בוועדה, בהצעת החוק בסעיף 17 (5)(א) מחריגים מפורשות דרישה זו ביבוא לפי

החלופה החדשה- אסדרה אירופאית. ציטוט : "ואולם, יבואן טובין המייבא בהתאם לדרישות

האסדרה האירופאית המאומצת... לא יידרש לשמור את הפרטים והמסמכים המנויים

בתוספת הראשונה והמעידים על התאמת הטובין לדרישות האסדרה האמורה.";

יש לחייב יבואן גם בחלופת יבוא בהתאם לאסדרה האירופאית לשמור את אחד המסמכים

כפי שנקבע ע"י הועדה שברשותך בסעיף 2ו(ב)  לפקודת היבוא והיצוא.

ג.       עיצום כספי: לצד כל הרפורמות הקודמות נכתב פרק ט' (סעיף 16) לחוק התקנים, פרק חד וברור של עיצומים כספיים. בפרק זה מפורטות העילות וכן גובה העיצום הכספי. כל 3 חלופות היבוא הקיימות היום כפופות לפרק זה שמטרתו להרתיע עוסקים כי לצד ההקלות המשמעותיות, יזהרו ולא ינסו להכניס מוצרים שלא עומדים באסדרה. באופן תמוה, מחשיד ומסרבל, קובעים בתזכיר שפרק זה יחול באופן חלקי ורק לתקופה של 5 שנים ובמקביל תכתב תוספת מיוחדת לחוק, התוספת השישית, בה יפורטו עילות מיוחדות להפרה במסגרת יבוא לפי אסדרה אירופאית.  מדוע נדרשות עילות מיוחדות ליבוא לפי החלופה החדשה (רביעית במספר) בהתאם לאסדרה האירופאית?

יש לקבוע שסעיף 16 לחוק התקנים חל באופן מלא ומיידי גם על יבוא/ יצור לפי אסדרה

אירופאית!  להלן הסעיפים הרלוונטיים בתזכיר:

סעיף 4 בהצעת החוק- הוספת סעיף 9א6– זהו הסעיף  שקובע כי תכתב תוספת שישית

מיוחדת בה יצוינו עילות מיוחדות להטלת עיצום כספי. יש לבטל סעיף זה. אין צורך בכתיבת

תוספת שישית מיוחדת אלא להחיל פרק ט' הקיים גם על  התאמת מצרך לדרישות האסדרה

האירופאית!!

כאמור, החשש הוא שמבקשים להקל בעתיד בעיצומים כספיים על יבואנים שלא יעמדו באסדרה!!

סעיף 14 להצעת החוק "תיקון סעיף 16 א" סעיפים קטנים  2ו-3 : למעשה זה סעיף ההחרגה המפורשת-  בסעיפים אלה קובעים שעילת עיצום כספי שחלה כאשר העוסק הכניס מוצר בניגוד לדרישות האסדרה שחלה עליו, תחול על 3 חלופות היבוא הקיימות למעט החלופה החדשה- אסדרה אירופאית."

יש לקבוע שהסעיף חל על כל חלופות 4 חלופות היבוא שקיימות בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים סעיפים קטנים א,ב,גו-ד(!).

סעיף 19 להצעת החוק סעיף קטן 2- תוספת לסעיף 16א לחוק התקנים: למעשה קובעים בסעיף זה הוראת שעה  זמנית רק ל 5 שנים, שבמהלכה יוטלו עצומים כספיים שבהתאם לפרק ט שבחוק, רק אם המוצר לא עומד בסעיפים המקבילים שקיימים באסדרה האירופאית ובתקן הישראלי.

ומה יקרה לאחר חמש שנים? שוב טענתנו היא, מדוע לסרבל ולא לקבוע באופן חד וברור,

ככל יתר חלופות היבוא, שפרק העיצום הכספי חל גם על יבוא בהתאם לאסדרה האירופאית?

ד.      עונשין: לצד כל הרפורמות הקודמות נכתב פרק י' לחוק התקנים העוסק בעונשין. כאמור גם פרק זה הוא בסיס לכל ההקלות ברגולציית התקינה. לצד ההקלות המשמעותיות והעברת האחריות מהמדינה ליבואן, ידע העוסק כי במידה ויעבור על החוק, הענישה תהיה משמעותית- הרתעה.

כפי שטענו בדיון בוועדה, בהצעת החוק ובאופן תמוה ומקומם, הוחרגה חלופת היבוא החדשה מפרק זה! למעשה, פרק עונשין אינו חל על מי שיבחר להכניס מוצר לפי החלופה הרביעית והחדשה- עמידה באסדרה האירופאית!! זאת בניגוד לכל יתר החלופות ותוך פגיעה במערך ההרתעה והאיזונים והבלמים.

ראה סעיף 15 להצעת החוק סעיפים 1, 2(ב), 3(א)- נקבע במפורש שהענישה תחול רק על 3 חלופות היבוא הקיימות ולא על החלופה החדשה- עמידה באסדרה האירופאית.

יש להחיל פרק זה גם על חלופה היבוא החדשה שבהתאם לאסדרה האירופאית!.

ה.      החרגת המוצרים שבסעיף 2א(ד)(1) לפקודת היבוא והיצוא- ועדת הכלכלה בדיוני הרפורמות הקודמות קבעה כבר בחקיקה קבוצה מצומצמת של מוצרים בטיחותיים שהפיקוח עליהן יהיה קפדני יותר ובשל כך לא יתאפשר להכניסם בהצהרה בלבד או אישור דגם בלבד. יש לוודא כי מוצרים אלה מוחרגים גם מחלופת היבוא החדשה שעל פיה כאמור הכניסה הינה חופשית ביותר (אפילו נוסח ההצהרה עדיין במחלוקת).

איך? בתוספת החמישית לציין החרגות לצד אסדרות הנוגעות למוצרים אלה. כפי שכבר נמצא בהצעת החוק לגבי צעצועים לילדים מתחת לגיל 3 ומוצצים.

המוצרים שמפורטים בסעיף זה, מתוף סעיף 2א(ד)(1) לפקודה:" ציוד הרמה, ציוד לחץ; אביזרים או מכשירים המשמשים במערכות גז פחמימני מעובה (גז בישול), ובכלל זה מכלי גז, ווסתים, מונים, ברזים, צנרת, מכשירים צורכי גז; אמצעי בטיחות אש וציוד לגילוי וכיבוי אש; ברזל לזיון בטון; מתקנים לילדים במגרשי משחקים; צעצועים לילדים עד גיל שלוש; מוצצים ופטמות; מחזיק מוצץ; בקבוקים וכלי אוכל להזנת תינוקות; וכבלי חשמל למתח נמוך ובינוני."

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד אייל פרובלר, יועמ"ש התאחדות התעשיינים

EYALP@INDUSTRY.ORG.IL 03-5198835