משרד התחבורה נענה לבקשת האיגוד לבצע עדכון/תיקון לתקנה 85(א)

לאחר פעילות מאומצת של האיגוד מול משרד התחבורה לבצע עדכון/תיקון לתקנה 85(א) המחריגה הובלת גלילי פלדה וגלילי פח, שאותם יש להוביל בעריסה מיוחדת המיועדת למטרה זו, נענה משרד התחבורה לבקשתנו ויבצע תיקון לתקנה ובהמשך נפעל לבטלה.

בחודשים האחרונים, פעלה התאחדות התעשיינים באינטנסיביות רבה מול משרד התחבורה במטרה לבטל/לעדכן את תקנה 85(א) ולהלן תיאור המצב:

בכבישי ישראל נעים רכבי משא רבים המובילים מטענים במשקלים וגדלים שונים.

לעיתים מובילים רכבי המשא את המטענים באופן העלול להביא לשחרור המטען או להתהפכות הרכב. מטען שאינו מאובטח כראוי, עלול להשמט מהרכב, לפגוע בחלוקת המשקל ויציבות הרכב ולגרום לתאונות דרכים העלולות להיות קטלניות.

לצורך הטיפול בנושא ומניעת המקרה הבא, משרד התחבורה יזם גיבוש תקן ישראלי 6395 שעיקרו אבטחת מטענים ברכב מסחרי. התקן קובע בין היתר אץ הדרישות לחישוב הכוחות הנדרשים לרתום החלקים הרלוונטיים במטען, וכן את האמצעים המאושרים לרתום וזאת לצורך שמירה על הובלה בטוחה של המטען על כלי הרכב.

בנוסף, משרד התחבורה יזם הצעה לתיקון תקנות התעבורה לחיוב עמידה בתקן הישראלי 6395, התקנה מחריגה הובלת גלילי פלדה וגלילי פח, שאותם יש להוביל בעריסה מיוחדת המיועדת למטרה זו.  המשמעות של מימוש התקנה, תמנע כל אפשרות לביצוע הובלות חוזרות ע"י המשאיות. עובדה זו, תגרום לתופעות החמורות להלן:

  1. תחייב נסיעות כפולות בגין הובלת כל גלילי הפלדה – מדובר בסדר גודל של כ- 100,000 גלילים בשנה.
  2. הגדלה משמעותית בצפיפות בכבישים.
  3. הגדלה משמעותית בזיהום האויר בגין ההובלות הכפולות.
  4. הגדלה משמעותית בסיכוני תאונות הדרכים, בגין הגדלת נפח ההובלות.
  5. הכפלה של עלויות ההובלה לכל יצרני המתכת בישראל.
  6. מילוי התקנה החדשה יחייב הגדלה ניכרת של מס' המשאיות במדינה, כדי לבצע את כל ההובלות.

כל הנ"ל יוצרים מצב שהוא בלתי אפשרי לחלוטין להמשך פעילות ענף הפלדה וקשיים גדולים במשק ישראל בכלל.

התאחדות התעשיינים פועלת בנושא וכבר קיימה מס' פגישות מול גורמים בכירים במשרד התחבורה. והקימה צוות מקצועי משותף עם נציגים ממשרד התחבורה, מהתעשיינים, ממועצת המובילים וד"ר יצחק בן הרואה מהטכניון למציאת פתרונות מוסכמים לפי תקן 6395.

לסיכום ביניים:

  1. נידחה תאריך היעד לקיום הדרכות והשתלמויות הנהגים ולאי אכיפה מצד המשטרה עד ל- 1.1.2023
  2. הקמת צוות משותף לעדכון/ביטול תקנה 85(א) -  עובדים עם איציק בן הרואה ממכון המתכות בטכניון על בניית אב טיפוס לעריסה מיוחדת שמקובעת לרכב ועומדת בכל דרישות התקן

נכון להיום, משרד התחבורה נענה לבקשתנו וביצע תיקון לתקנה 85(א)(4) עם ארכה ליום ה- 1 בפברואר 2023, להלן טיוטת ההצעה:

מבקש את התייחסותכם להצעה.

נמשיך לעדכן בנושא