מי רשאי לעסוק במיכלי חומ"ס?

בשנתיים האחרונות קיים פורום יצרני גרורים ונגררים, בהובלתו של מר יאיר זלדין (יו"ר הפורום) פעילות מאומצת מול משרד התחבורה בנושא של "מי רשאי לעסוק (לייצר ולשפץ) במיכליות חומ"ס?"

הפעילות החלה, לאחר פנייה שקיבלנו מאחד התעשיינים בתחום, כי ישנן לא מעט חברות שאין ברשותן את ההיתר לעסוק במיכליות חומ"ס והן אכן עוסקות בכך.  

בעקבות הפעילות שקיים הפורום (שכלל בין היתר גם פגישות מקצועיות עם המנהלים הרלוונטיים של המשרד), הוציא משרד התחבורה הנחיות ברורות מאוד לכלל התעשיינים והמעבדות לגבי מי רשאי לעסוק במיכלי חומ"ס ומי לא.

בפעילות הנ"ל של הפורום, ניתן למנות לא מעט הישגים ולהלן חלקם:

  1. בדיקה ואכיפה של חברות שאינן מורשות לעסוק בטיפול במיכלי חומ"ס.
  2. אי-מתן אישור של מעבדות מוסמכות לעבודות שבוצעו במיכלי חומ"ס ע"י חברות שאינן מורשות לעסוק בכך.
  3. תיקון סעיף 7(ד) בתקנות שירותי הובלה, באופן המחייב להוביל חומ"ס אך ורק ברכב – על כל ציודיו ואביזריו – שאינו עולה על 15 שנים, ועליו לעבור בדיקה מקצועית מקיפה אחת לשנה רק במפעל ייצור מוסמך, שמייצר בפועל מיכלים ומיכליות להובלת חומ"ס, על כל הנגזר מכך.

    יש להימנע ממתן אישור לביצוע בדיקות תקופתיות ממפעלים שקיבלו בעבר היתר לכך, אולם חדלו  מלשמש בפועל כמפעל ייצור  -  בהמתנה לוועדת הכלכלה בכנסת שתאשר את התקנות.

  4. הצורך בשקיפות לגבי כל הגורמים העוסקים במיכליות חומ"ס – ממתינים עדיין לשקיפות מלאה.

הפעילות בנושא טרם הסתיימה - מחכים שוועדת הכלכלה בכנסת תאשר את התיקון של התקנות שביצענו וממתינים לשקיפות מלאה מצד משרד התחבורה לגבי כל העוסקים במיכליות חומ"ס.

לפרטים: אורן גולן, טל. 03-5198853, oreng@industry.org.il