פעילויות לקידום החינוך המקצועי-טכנולוגי

במהלך הרבעון האחרון, במסגרת פעילותנו לקידום החינוך המקצועי-טכנולוגי, חברנו לרשת חינוך "עתיד" ויחד אנו מקדמים תוכנית משותפת המתמקדת בבוגרי מכללות י"ג-י"ד כהכנתם לשוק התעסוקה. 

 

שני דגמים של מערכות שיתוף הפעולה בין בית הספר לתעשייה ולמעסיקים, וזאת בהתאם לחוזק הקשרים ביניהם ולהיותן מערכות הקשרים הללו מנוהלות על פי לוגיקה של שוק התעסוקה או לוגיקה של חינוך. הקשרים החזקים מאפיינים את המערכות הנוצרות בהתאם ל"לוגיקה של שוק התעסוקה", כאשר למעסיקים יש תפקיד משמעותי בעיצוב וביצוע של תוכניות החינוך המקצועי, קיימת תקשורת סדירה בין תעשייה למוסדות חינוך, הסימנים משוק התעסוקה ברורים ונקלטים היטב בקרב מקבלי ההחלטות במערכת החינוך ובבתי הספר. ניתן לצפות כי דגם זה של שיתוף הפעולה יניב פירות, משום שהוא מאפשר לבית הספר להתאים את עצמו לדרישות שוק התעסוקה. לעומת זאת, בדגם המתאפיין ב"לוגיקה של חינוך", ההשפעה התעסוקתית של בתי הספר נמוכה יותר. (Iannelli & Raffe, 2007).  

ניתן להצביע על כמה צורות ארגוניות נפוצות של שיתוף הפעולה הנפוצות בין תעשייה לבתי הספר כוללות: 

  • שיתוף פעולה ישיר בין בית הספר לתעשייה: 

  • שיחות נציגי התעשייה בבתי הספר, ארגון ירידים תעסוקתיים בבתי הספר, לעתים צורת מעורבות זאת מקדמת שיתופי פעולה עמוקים יותר 

  • ביקורי תלמידים בתעשייה- סיור לימודי 

  • חונכות/סטאז' קצרי טווח של מספר ימים או ארוכי טווח 

  • תוכניות חונכות. התוכניות הללו משפיעות באופן עמוק ביותר, בתוכניות הללו יש חשיבות מיוחדת לכמות ואיכות האינטראקציות הישירות בין תלמידים לעובדי תעשייה. 

  • שותפויות מרובות שחקנים שמערבות בתי ספר וגורמים תעשייתיים רבים במסגרת תוכנית-על לפיתוח אזורי או לאומי 

  • הכשרת מורים נתמכת על ידי תעשייה, כמו מעורבותם של הגורמים התעשייתיים בעיצוב פעילויות למידה, השתתפות מורים בכנסים, סמינרים ופורומים של גורמי מקצוע  (Musset & Mytna Kurekova, 2018; Torii, 2018) 

במסגרת התוכנית המשותפת להתאחדות התעשיינים ורשת חינוך עתיד אנו נמקד מאמצים ב-3 מרכיבים: 

  1. סיורים לימודים, מקצועיים מובנים- במהלך השנה יתקיימו מספר סיורים באותו מפעל או מספר מפעלים בסביבה. הסיורים יתוכננו מראש לנושא מסוים מתוכנית הלימודים או כהעשרה לתוכנית הלימודים ויהיו מלווים במשוב ובקרה. 

  2. מנטורינג- תכנית מנטורים שתלווה תלמידים או קבוצת תלמידים ע"פ מטרות מוגדרות מראש: עידוד וחיזוק הלמידה במגמה, ליווי בתהליך הפרויקט, הרחבת תחומי העשרה ועוד. 

  3. פרויקט גמר סביב צורך של המפעל- במסגרת תוכנית הלימודים התלמידים נדרשים להגיש פרויקט גמר ניתן לבצע את הפרויקט על עיסוקי המפעל. 

אם גם אתם מעוניינים להיות מעורבים בקידום החינוך המקצועי-טכנולוגי, מוזמנים להצטרף לוועדה ולהשתלב בפעילותנו. לפרטים נוספים יש לפנות לתמר הרן: tamarh@industry.org.il